De verzekeringsmaatschappijen (rechtsbijstand) kregen ondertussen reactie van D’Ieteren Auto. Zij meldden dat alle klanten individueel geïnformeerd werden over de terugroepactie en de interventie die op hun voertuig uitgevoerd zal worden.
Inderdaad, de eigenaars van de met sjoemelsoftware uitgeruste wagens van het
autoconcern Volkswagen (VW) kregen een brief dat er concreet gestart wordt met
een terugroepactie, om de wagens conform de normen te brengen. De kosten van de
update worden gedragen door Volkswagen. De interventie zou minder dan een uur
in beslag nemen. Volkswagen garandeert dat de update geen impact zal hebben op
de technische veiligheid of de betrouwbaarheid van het voertuig.
D’Ieteren stelt dat er geen vergoeding aan klanten zal moeten betaald worden
omdat de voertuigen na de interventie alle conformiteitsvoorwaarden zullen
naleven. Ook voor de interventie zijn de voertuigen technisch volledig veilig
en rijgeschikt en ze kunnen tot dan zonder beperking verder gebruikt worden in
het verkeer.
Het terugroepen zal in fases gebeuren, op basis van motorversie en model. Eerst
komen auto's met een 2.0-liter motor aan bod. Deze terugroepactie start in
maart 2016 en zal over verschillende maanden gespreid worden. Vervolgens komen
de 1.2.-liter motoren aan de beurt (gepland voor het einde van het 2de kwartaal
2016). De terugroepactie voor de 1.6-liter motoren begint in oktober 2016.
Zodra de interventie van een specifiek voertuig is ingepland, zal de dienst
naverkoop van Volkswagen de eigenaar op de hoogte brengen. Via een 3de brief
zal er dan een afspraak gemaakt kunnen worden bij de officiële verdeler. Dan
kan er eventueel ook een oplossing besproken worden in het geval de eigenaar
tijdens de interventie een vervangwagen zou nodig hebben.
Wij zijn (net als de verzekeraars waarmee we werken) van mening dat het
aangewezen is om in te gaan op deze terugroepactie. Dit om te vermijden dat een
eigenaar door een rechter zelf verantwoordelijk wordt gesteld voor enig
opgelopen nadeel of botst op het principe van rechtsmisbruik. Volgens ons
verbintenissenrecht moet immers aan een in gebreke zijnde medecontractant
altijd de mogelijkheid worden gegeven om zijn tekortkomingen te herstellen, wat
wil zeggen dat aan Volkswagen de mogelijkheid moet worden gegeven om de nodige
aanpassingen uit te voeren om het product conform te maken aan het verkochte
goed.
Zolang de uitkomst van de terugroepactie onbekend is, blijft de eventuele
restschade een onzeker element (met niet-eenvoudige bewijslast) en zijn andere juridische acties voorbarig. We
kunnen er dus niet omheen dat klanten eerst zullen moeten ingaan op de
terugroepactie, en er pas daarna kan worden geoordeeld over eventuele verdere
stappen.
To be continued…
Site by Ramdesign